• Beeldspraak oftwel analogie

    Daar sta je dan als coach en/of goedwillende vader met 8 tot 10 van die jonge voetballers voor je. Jij als coach hebt je goed voorbereid en probeert goed uit te leggen wat jij straks graag wilt zien van de spelers. Allemaal staan zij het ene moment aandachtig naar jouw instructies te luisteren en het andere moment ben je hen net zo snel kwijt. De een is bezig met gras sprietjes tellen, de ander is bezig met een bal en weer een ander is afgeleid vanwege een zwerm vogels hoog boven ons voorbij vliegt.
     
    Maar hoe kun jij nou, zonder dat jij de aandacht verliest, effectief spelers helpen bij hun eigen ontwikkelingsproces? Een ieder heeft wel eens gehoord dat je de taal moet spreken van het kind. Hoe doe je dat dan in de praktijk? Spreek tot de verbeelding van jouw jonge voetballers en probeer effectief spelers te beinvloeden door het gebruik van beeldspraak (analogie).
     
    Analogie (beeldspraak)
    Analogie is niets anders dan de instructies en/of aanwijzingen omschrijven middels beeldspraak. Met een metafoor (vergelijking), omschrijf je tot de verbeelding hoe een beweging of tactisch principe uitgevoerd dient te worden, zonder dat de gewenste uitvoering nog expliciet in detail uitgelegd dient te worden. Het beeld dat wordt gebruikt in de vergelijking moet sprekend zijn voor de kinderen. Het helpt ze om het afgebeelde, meestal een technische voetbalhandeling of principe, goed te beheersen.

  • Uit meerdere onderzoeken (Liao en Masters) is aangetoond dat het "analogieleren" tot leerresultaten leidt die die beter bestand zijn tegen de prestatiedruk (onder weerstand voetballen) dan de met expliciet leren behaalde leerresultaten.

    Neem als voorbeeld de basketbalcoach die bij het trainen van het basketbalschot het beeld oproept van een 'zwanenhals', dan impliceert dit de baan die de bal moet volgen en de manier waarop de handbeweging na het werpen van de bal wordt afgerond.

  • Snowboarden - Half open en laag in de verdedigende houding

    Snowboarden - Half open en laag in de verdedigende houding
  • Beeldspraak vs tactische principes

    Aanvallen (team aan de bal)

    Ruimtes groot maken

    Bommetje

    Dynamisch (niet stiltstaan)

    Het veld is lava
    Diepgang Opstijgen
    Passlijn creeren (afspeelmogelijkheid) Touwtjes maken
    Bal houden (weinig risico) De Bal is van Goud
    Loopacties Mierennest
    Overtal creeren  Weegschaal
    Snel handelen  Hete bal

     

    Verdedigen (team zonder de bal)

    Tegenstander vastzetten

    Groep leeuwen (prooi insluipen)

    Uitzakken 

    Landen
    Klein houden Magneet
    Tegenstander ophouden Stoplicht
    Klein maken Propje maken

     

    Verdedigen (team zonder de bal)

    Tegenstander vastzetten

    Groep leeuwen (prooi insluipen)

    Uitzakken 

    Landen
    Klein houden Magneet
    Tegenstander ophouden Stoplicht
    Klein maken Propje maken