• INDIVIDUELE COACHING BINNEN HET TEAMPROCES

    Daar sta je dan, op een zaterdagochtend, met een groep jonge kinderen die alle kanten op stuiteren. Vol enthousiasme begin jij te coachen, maar stiekem bemerk jij dat het enorm lastig is om al die individuen, met de verschillende niveaus binnen het team, op een goede manier te managen. Als coach toon je aandacht voor ieder individu, door ervoor te zorgen dat ieder kind gezien wordt, door in te spelen op de individuele verschillen, door je aan te passen aan het kind en zo veel mogelijk naar het kind te luisteren. Hoe kun jij als coach dit het beste doen?

  • Individuele verschillen  
    Ieder kind is anders en wil graag als individu worden gezien. Allereerst dien jij als coach de individuele verschillen van elk individu te erkennen en te waarderen. Het is als coach belangrijk om in te kunnen spelen op de individuele verschillen, omdat iedere speler op een andere manier en op een ander niveau leert. Het helpt enorm om iedere speler op zijn eigen niveau te stimuleren door tips en uitdagingen af te stemmen op de speler zelf.

    Bij de afstemming van tips en uitdagingen, gaat het hier vooral omdat de spelers zelf de eigen voortgang ervaren en hier zelf ook trots op kunnen zijn. Succesbeleving (ongeacht resultaat wedstrijd) van de speler draagt bij aan het plezier dat hij ervaart tijdens het voetballen. Hierbij is het van belang dat de succesbeleving, niet alleen bestaat uit het scoren of winnen van wedstrijden, maar ook bestaat uit iets nieuws uitvoeren binnen het eigen ontwikkelingsproces.

  • Hoe doe je dat?

  • Opstelling van het elftal
    1. Hoe verspreid jij jouw spelers over de opstelling? Zijn alle betere spelers in de as, voorin als aanvaller of allemaal als verdediger? Wees je ervan bewust dat jij het beste jouw spelers evenredig over het elftal kunt verspreiden. De betere speler kan dan de mindere spelers in zijn directe omgeving helpen bij het uitvoeren van de gewenste handeling.

    2. Koppel de betere of fysiek sterkere speler aan een gelijkwaardige speler van de tegenstander middels jouw opstelling. Zo verklein jij de kans dat jouw minder technische voetballer of fysiek kleine speler ondersneeuwt. 

  • Manier van coachen
    Pas jouw manier van coachen op de leerbehoeftes van de speler op dat moment. Werkt de speler aan een opdracht die hij nog niet beheerst, pas daar dan jouw coaching op af. Zie jij dat jouw speler bepaalde handeling alwel beheerst, maar verzaakt in zijn handeling, daar kun je ook jouw coach op afstemmen. Wij maken onderscheid in deze 4 manieren van coaching.

    1. Directe coaching
    2. Sturende coaching
    3. Stimulerende coaching
    4. Vragende coaching

  • Opdrachten per individu
    1. Laat spelers zelf benoemen waar zij deze wedstrijd aan willen werken en maak deze doelstelling meetbaar. Bijv. ik wil graag 5x de tegenstander passeren.
    2. De trainer stelt zelf haalbare opdrachten op afgestemd op het individu. Daar waar de een 2x een medespeler dient te bereiken met een pass, ligt bij een ander dat doel bij meer of minder.
    3. Maak de individuele opdrachten visueel voor de speler zelf en/of voor het team. Je zult merken dan medespelers elkaar gaan helpen om het eigen ontwikkeldoel te behalen. Dat versterkt uiteraard ook de teamgeest.
    4. Wees creatief door bijv. middels het uitdelen en/of trekken van kaarten aan het eigen doel te werken.

  • Ben jij coach van een van onze breedteteams en geinteresseerd in de ontwikkelkaarten voor spelers? Neem dan even contact op met Steyn Akkerman, om in bruikleen de ontwikkelkaarten te kunnen bemachtigen.

    Steyn Akkerman 
    ✆ (06) 34145943
    ✉︎ steynio22@gmail.com