Differentieel leren zorgt voor een hoger en bovenal blijvend leerrendement
In het hedendaagse voetbal maken wij onderscheid tussen twee manieren van leren: 'Differentieel leren'en 'Traditioneel leren'. Bij traditioneel leren gaat men uit van een perfecte technische (kan ook ander voetbalelement zijn) uitvoering die voor iedereen hetzelfde is. Dezelfde beweging wordt steeds herhaald en van elke speler wordt verwacht dat ze de beweging precies zo uitvoeren. Hierdoor gaan spelers een oefening saai en voorspelbaar vinden, worden ze weinig uitgedaagd en leren ze nauwelijks.
Differentieel leren
Bij differentieel leren wordt er vanuit gegaan dat iedere speler uniek is en dus anders behandeld en getraind dient te worden. Elke speler heeft een andere lichaamsbouw, coordinatie, techniek e.a. eigenschappen. De perfecte beweging of techniek is er niet. Variatie is enorm van belang binnen het differentieel leren. Hoe groter de variatie, hoe meer het brein wordt uitgedaagd tot het vinden van een ideale oplossing. In het voetbal, waarbij iedere situatie anders is, is dit voornamelijk essentieel in het spelen van wedstrijden.
De categorieen waarmee je kan varieren valt te verdelen over 3 hoofdpunten:
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat differentieel leren ten opzichte van traditioneel leren, leidt tot het beter onthouden/behouden van alle geleerde facetten en tot prestatieverbeteringen tijdens het trainen en spelen. Deze punten zijn onder andere de reden dat wij als Victoria 1893 voorstander zijn van differentieel leren. Spelers die onder druk kunnen presteren en die zich makkelijk kunnen aanpassen aan wisselende omstandigheden op het veld.
Bij Victoria 1893 zijn wij het differentieel leren aan het integreren binnen de jeugdopleiding. Dit doen wij door bijvoorbeeld op verschillende ondergronden te trainen (kunstgras, gras en zaal), hierdoor moeten spelers zich aanpassen aan de omgeving. Ook trainen wij met verschillende maten ballen, wat goed is voor de coordinatie en uiteraard voor de variatie. Wij kunnen tijdens een training spelers of teams verschillende opdrachten geven m.b.t. de oefening (aantal keer raken, scoren uit een voorzet e.a.).
Hetzelfde kunnen wij doen d.m.v. het creatief bedenken van spelregels voor een oefening (bijv. indribbelen, spel hervatten vanaf centraal punt e.a.). Op deze manieren krijgen spelers telkens met een andere situatie te maken en worden ze uitgedaagd. Ook werken wij weleens met verschillende arm- en hoofdbandjes i.p.v. hesjes. Dit bevordert weer het kijkgedrag van spelers, want ze moeten op een kleiner detail letten en ze moeten zich weer aanpassen aan de situatie. Differentieel leren binnen Victoria 1893 is nog steeds groeiende, dus er zullen met de tijd alleen maar meer onderdelen bijkomen.
Voor meer vragen, oefenvormen en ideeen hierover kun je contact opnemen met Steyn Akkerman jeugdtrainer en onze expert in het differentieel leren:
✆ (06) 34145943
✉︎ steynio22@gmail.com